Last minute karácsonyi ajándék ötletek

Három nap múlva karácsony, és bár én nem égek karácsonyi lázban, rajtam kívül szinte mindenki be van már kattanva. Ha még nem tudtad eldönteni, hogy kinek mit vegyél, vagy most jöttél rá, hogy valaki kimaradt a listádról, akkor még talán nem késő, itt egy kis összeállítás, hogy én kinek milyen könyvet adnék. Persze a kategóriák között bőven lehetnek átfedések. :)

Az első kategória, ami szerintem egyben a legtágabb és legkönnyebb is, a lányok csoportja. Legyen szó testvérről, barátnőről, unokatestvérről vagy a szerelmedről, ezek között valószínűleg akad olyan, aminek örülne.


Isaac Marion: Eleven testek
Számomra ez a könyv volt talán az év csalódása, nagyon pozitív értelemben. Sokan láthattátok már a belőle készült filmet: adott egy zombi srác és egy élő lány, akik egymásba szeretnek a végére. Furcsa koncepció, és nem is vártam sokat a könyvtől, amikor megvettem, gondoltam jó lesz kis könnyű olvasmánynak. Aztán amikor belefogtam, és már az ötödik oldalon hangosan nevettem, éreztem, hogy ez valami más, ez valami jó. Olyan humora van ennek a könyvnek, hogy az valami zseniális.


Karen Thompson Walker: Csodák kora
Bevallom őszintén, eddig fogalmam sem volt, hogy miről szól ez a könyv, a borítója viszont mindig is vonzott, szerintem gyönyörű. A könyv egy disztópia egyébként, amelyben a világ pusztulásával az emberi kapcsolatok is tönkremennek. Csak mások véleményére tudok hagyatkozni (egyelőre), de szerintük magával ragadó és megrendítő könyv, nekem elég volt ennyi, hogy felkeltse az érdeklődésem.


Jessica Park: Szeretni bolondulásig
Azt hiszem, a magyar címével sosem fogok megbékélni, de a történet annál érdekesebbnek tűnik. Elsőre egy átlagos romantikus-szerelmi háromszöges könyvnek tűnik: a lánynak tetszik A, de aztán beleszeret B-be is. Csakhogy B-vel még soha nem is találkozott. És a könyv emellett még túl is lép ezen a romantikus-tinis kategórián, és néhány igazán komoly kérdést is feszeget. Így már sokkal izgalmasabbnak tűnik, cím ide vagy oda.


Stephen Chbosky: Egy különc srác feljegyzései
Miután a filmet megnéztem, Ezra Miller fan lettem. :))) Na de nemcsak ezért ajánlom a könyvet. Egyrészt iszonyat jól mutatna a polcomon a gyönyörű zöld színével... Másrészt meg a történet is pont az "esetem". Főszereplőnk, Charlie kívülállónak érzi magát, az ő életébe és lelkébe tekinthetünk bele. A könyv egyébként levelekből van összerakva, ez külön érdekessége. Annnnyira örülnék, ha ezt kapnám karácsonyra!


Samantha Shannon: Csontszüret
A sok drámai könyv után egy kis akció sem árt. Ez az a könyv, amit az új Harry Potterként vagy Twilight-ként emlegetnek, nem is tudom már, melyik. A történet 2059-ben játszódik, a világ egy sötétebb hely (uh, még a jelenleginél is...), Paige pedig bajba kerül. Ezt a könyvet sem olvastam még, és félek is, hogy kicsit nagyok lesznek az elvárásaim felé, és ezért nem fog tetszeni, de majd kap egyszer egy esélyt. Mindenesetre én ezt venném egy olyan lánynak, aki a romantikus-izés dolgoknál jobban szereti a pörgős történeteket.


John Green: Csillagainkban a hiba
Éééés már vissza is tértünk a drámaibb hangvételű könyvekhez! Hiába, én jobban szeretem azokat a könyveket, amik valamilyen mondanivalóval is rendelkeznek. [Ezért nem lesz a listában A szürke ötven árnyalata és annak egyetlen klónja sem. :))))] Rák és szerelem. Hajajj. Fájdalmas olvasmány lesz, ha egyszer nekifutok. Ó, és nem utolsó sorban a borítója is tetszik (mondtam már, hogy szeretem a színes dolgokat?). Szerintem a karácsonyi ajándékozásban ad egy kis pluszt, ha még szép is, amit adunk, nemcsak jó. :)


Katie Alender: A rossz lányok nem halnak meg
Ez a könyv még egészen friss, és már a címe is felkelti a figyelmet. A házban, ahol főszereplőék laknak, egyre furcsább dolgok kezdenek történni, nem feltétlenül pozitív értelemben. Ha az illető, akinek ajándékoznál, szeret borzongani, talán szeretni fogja. Meg persze neki vehetsz valamilyen Stephen King könyvet is, azzal nem nagyon lehet mellélőni. :)


Meg Rosoff: Majd újra lesz nyár...
III. világháború, nyilván disztópia, szerelemmel, de az a megrázó fajta. És letehetetlen. Én ezt fogom karácsonykor olvasni. És ennek is van szépséges borítója. Na meg ami még pluszpontot jelent (legalábbis nálam), hogy Tóth Tamás Boldizsár fordította. A Harry Potter után ismerős lehet a neve, valószínűleg ennél a könyvnél is zseniális munkát végzett.


Neil Gaiman: Óceán az út végén
Gaiman az az író, akinek a nevébe lépten-nyomon belefutok, de mégsem olvastam el még semmit tőle. Pedig nagyon vonz ám, főleg ez a könyve. Főszereplőnk egy hétéves kisfiú; az én figyelmemet már ez is képes felkelteni, imádom a gyerekszereplőket. Elszakad a családjától, és csak a földút végén lévő házba mehet segítségért. Borzasztó kíváncsi vagyok erre a könyvre (és íróra).




Most, hogy a lányoknak már ennyi ötletet összegyűjtöttem, gondoljunk egy kicsit a fiúkra is. A következőket tehát főleg fiútestvérnek, barátnak, szerelemnek stb. ajánlanám.


Dan Brown: Inferno
Sok kritikát kap Dan Brown, de én szeretem, ahogyan és amiről ír, érdekes és izgalmas. Az alaphelyzet megint az, hogy Robert Langdonra egy megoldandó rejtély vár, és fiatal útitársnője segítségével kalandok közepette kell megfejteniük a titkokat. Ezúttal Dante Pokol című műve kíséri végig a könyvet. Természetesen nem muszáj pont ezt a kötetet adni az adott fiúnak, szerintem bármelyik Dan Brown könyv megfelel; amúgy is mind olyan szép nagy és vaskos (alig bírom őket begyömöszölni a polcomra). :)


Dmitry Glukhovsky: Metró 2033
Még ősszel láttam folyton egyik barátom kezében ezt a könyvet, teljesen bele volt feledkezve. Ez szintén egy disztópia, ezúttal Moszkvában, ahol az embereknek a metróalagutakban kell élniük, hogy valamennyire biztonságban legyenek a világ borzalmaitól. A könyv amúgy az azonos című játék alapja, szóval ha láttad már az illetőt ezzel játszani, akkor biztosan örülni fog neki.

William Golding: A Legyek Ura
Egy fiútól sem hallottam még, hogy ne szerette volna ezt a könyvet, és nekem is az egyik kedvencem (még a félév végi esszémet is erről írtam :3). Egy rakás gyerek egy lakatlan szigetre kerül, és túl kell élniük. Mini társadalmat formálnak, ám hamarosan kiéleződnek az ellentétek közöttük, és elég csúnya irányt vesznek a dolgok. Érdekes szerintem, amit maga Golding mondott a könyvről: a gyászról szól. Ezt többféleképpen is lehet értelmezni, talán a gyermekek gyászáról van szó elveszett gyermekkoruk, ártatlanságuk miatt. Emellett Golding a gonoszság természetéről is sokat elmélkedett anno, szerinte a gonoszság már velünk születik. Na, ezek után aztán tessék is nekifogni gyorsan! :)


Aldous Huxley: Szép új világ
Ez is egy olyan könyv, amelyet mindenkinek el kellene olvasnia. Ha tudod, hogy a fiút, akinek ajándékoznál, a komolyabb gondolatok is érdeklik (esetleg szereti Orwell 1984-ét), akkor ennek is biztosan örülni fog. Szintén disztópia (te jó ég, ma csak ilyeneket tudok összeszedni? :O), amelyben elvileg mindenki boldog, mert végre elvetették maguktól a boldogtalanság forrásait - a költészetet, Istent stb. Akik mégis ezekre vágynak, azok a "Vademberek", akiket száműznek. Többet szerintem nem is kell mondanom.


Takami Kósun: Battle Royale
Kihagyhatatlan. :) Aki szereti a véres, elborzasztó, ugyanakkor lélektani történeteket is, annak ezt muszáj elolvasnia, márpedig a legtöbb fiút érdekli az ilyesmi (legalábbis az én tapasztalataim ezt mutatják). Középiskolásokat zárnak egy szigetre, és a végén csak egy maradhat közülük életben. Barátoknak, szerelmeknek kell egymást meggyilkolniuk, senki nem bízhat többé senkiben. Nemcsak fiúknak ajánlom egyébként, nekem is az egyik kedvenc könyvem/mangám/filmem.



A következő kategóriába azokat a könyveket sűrítettem, amelyekről nem tudtam eldönteni, hogy inkább fiúknak vagy lányoknak ajánlanám, de mindenképpen nagyon jó ajándékötletek.


J. R. R. Tolkien: A Hobbit
Az új film is épp most aktuális, ami mindenféle leárazást jelent a könyv esetében, szóval érdemes beszerezni. :) Bilbó, Smaug, az Öt Sereg Csatája, tündék, hobbitok, törpök, utazás, kaland, Tolkien gyönyörű világa. Azt hiszem, ezzel mindent el is mondtam. Borzasztó különleges hangulata van Tolkien könyveinek, engem mindig elfog valami különös, leírhatatlan érzés, amikor a történeteit olvasom. Rajta is van a karácsonyi könyvlistámon. :)


N. H. Kleinbaum: Holt Költők Társasága
Épp egy-két hete néztük meg a filmet, már el is felejtettem, hogy ennyire szívbemarkoló. Adott egy fiú, aki elé a szülei magas elvárásokat támasztanak, így lényegében csak annak él, hogy ezeknek megfeleljen. Boldognak tűnik, de igazából nincs olyan dolog, amit igazán, szívből szeretne csinálni. Aztán egy napon érkezik egy új tanár, és hála neki rájön, hogy ő nagyon szeretne színészkedni. Csakhogy a szüleinek ez annyira nem tetszik, és megtiltják neki. Elveszik tőle az egyetlen dolgot, amit valaha is igazán szeretett, amit saját magáért akart csinálni... Uhh. Én nagyon tudok azonosulni vele.


Alice Sebold: Komfortos mennyország
Nekem a Lovely Bones cím jobban tetszik, de ez van. Aki látta a filmet, tudhatja, különleges történet: egy halott kislány szemszögéből tudhatjuk meg, mi is történt vele. Érdekes könyv.


Anne Rice: Interjú a vámpírral
Szerintem ez a könyv örök klasszikus, bár még én magam sem jutottam odáig, hogy elolvassam, csak a második részt, a Lestatot olvastam. :) Az összes Twilight-fan barátomnak a kezébe nyomnám, hogy tessék, ez egy igazi, "vérbeli" vámpír. :3 Na meg bármelyik vámpírimádó ismerősnek tökéletes ajándék, biztos vagyok benne, hogy el lennének ragadtatva.


Stephen King: Minden sötét, csillag sehol
Stephen Kinget egyszerűen nem hagyhatom ki erről a listáról, ez a novelláskötet pedig nagyon jó ajándék bármelyik rajongónak, és annak is, aki csak most ismerkedik vele. Sokan panaszkodnak, hogy King könyvei nagyon nehezen, lassan indulnak, ebben az esetben viszont egészen mozgalmas már az első perctől kezdve.






Amikor én kb. 9 éves voltam, megkaptam karácsonyra a Harry Potter első kötetét. Emlékszem, először csodálkoztam, hogy mit kezdjek én egy könyvvel, az olyan "felnőtt dolog", és eddig amúgy is mindig valami játékot kaptam ajándékba. Aztán a kíváncsiság erőt vett rajtam, és még aznap este nekifogtam az olvasásnak. Ismét csak köszönöm a nagyapámnak, hogy azzal az egyetlen ajándékkal az egész életemet megváltoztatta, és azóta is azt tartom a legcsodálatosabb karácsonyi ajándéknak, amit valaha kaptam! :) Így hát most ajánlanék pár könyvet gyerekeknek is, amire én kíváncsi lettem volna anno.


Michael Ende: A Végtelen Történet
Amikor kicsi voltam, sokszor adták a tévében az ebből készült filmet, és nekem mindig csak az a repülő kutyaszerű izé maradt meg, de az nagyon. Mindig is kíváncsi voltam a könyvre, de még most sem jutottam odáig, hogy elolvassam. Szerintem minden gyereknek tetszene ez a történet a rengeteg különleges teremtménnyel, szereplővel, a Fantázia szüleményeivel. :)


Lewis Carroll: Alice Csodaországban
Gyerekként az én fantáziámat nagyon meg tudták mozgatni az ilyen kitalált, szürreális világok, Alice/Alíz világa pedig mindig is ámulattal töltött el. Ezt a könyvet én először egy éve olvastam, mert kötelező olvasmány volt. Azóta szeretném elolvasni a Tükörországos részt is...


A. A. Milne: Micimackó
Azt hiszem, ezt nem kell különösebben ragoznom. Nekem általánosban még kötelező olvasmány is volt, rajzolgattam is hozzá az olvasónaplómba. :) Manapság nem is tudom, hogy adják-e még valamilyen formában a tévében, de ha nem, én akkor is megismertetném vele a gyerekeket.







Végül pedig összegyűjtöttem néhány könyvet a szülők számára is, hátha akad közte jó ötlet.


J. K. Rowling: Átmeneti üresedés
Ha anyukád mosolyog, amikor huszonakárhány évesen még mindig a Harry Pottert bújod, akkor a kezébe nyomnám ezt a könyvet, hogy tessék, ugyanannak a tollából származik ez is. Családok, áskálódás, álmosoly - a látszat mögött rejlő valóság némi iróniával.


Markus Zusak: A könyvtolvaj
Bár ifjúságinak van titulálva, egyben szépirodalom is, és bármelyik anyuka szívét meg lehet érinteni egy gyerekről szóló tragikus történettel. Náci Németország és halál. Elcsépeltnek tűnhet már a témaválasztás, és még én sem olvastam, de elvileg nagyon jó, nagyon szép.


Audrey Niffenegger: Az időutazó felesége
Különleges, tragikus szerelmi történet, a címből azt hiszem, ki lehet találni, miért is mondom ezt.









A lista persze nem teljes, mert az apukák kicsit kimaradtak (bár én nekik is simán vennék egy Dan Brown-t vagy Stephen Kinget), na meg a nagyszülők (az enyémeknél tuti befutók a verseskötetek, útikönyvek, a háborús és történelmi regények), de azért így is elég sok ötletet próbáltam összegyűjteni, ami talán hasznos lehet. Hajrá, hajrá! :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Liebster Award

Az Olympus istenei book tag

Varázslatos Harry Potter kérdések Ryan Könyvespolcáról